Постанова ВП-ВС щодо цивільної юрисдикції оскарження бездіяльності виконавця не стороною виконавчого провадження


Чи вважаєте Ви рішення законним і справедливим?  

1 голос

  1. 1. Чи вважаєте Ви рішення законним?

    • Так
      1
    • Ні
      0
    • Важко відповісти
      0
  2. 2. Чи вважаєте Ви рішення справедливим?

    • Так
      1
    • Ні
      0
    • Важко відповісти
      0


Recommended Posts

ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 січня 2020 року

м. Київ

Справа № 823/1387/17

Провадження № 11-804апп19

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Князєва В. С.,

суддів Антонюк Н. О., Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Кібенко О. Р., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.

розглянула у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Придніпровського відділу державної виконавчої служби міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, треті особи: ОСОБА_2 , Публічне акціонерне товариство «Укрсоцбанк», про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 березня 2019 року (судді Епель О. В., Карпушова О. В., Степанюк А. Г.),

У С Т А Н О В И Л А :

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Придніпровського відділу державної виконавчої служби міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області (далі - ДВС), треті особи: ОСОБА_2 , Публічне акціонерне товариство «Укрсоцбанк» (далі - ПАТ «Укрсоцбанк»), про:

- визнання протиправною бездіяльності державного виконавця ДВС, що полягає у непоновленні строку для повного розрахунку за придбане позивачем на електронних торгах нерухоме майно, а саме нежитлові приміщення шостого поверху за номерами: І, ІІІ, 5, 4, 3, 2, 1 загальною площею 641,2 кв. м за адресою: АДРЕСА _1 (лот № 188297);

- зобов`язання державного виконавця ДВС поновити строк для повного розрахунку за придбане позивачем указане нерухоме майно.

2. Позов мотивовано тим, що 03 січня 2017 року відбулися електронні торги з реалізації арештованого нерухомого майна, за результатами яких позивач став переможцем. Ухвалою Придніпровського районного суду міста Черкас

від 05 січня 2017 року про забезпечення позову в цивільній справі за скаргою ОСОБА_2 на бездіяльність державного виконавця зупинено електронні торги щодо реалізації вищевказаного арештованого майна та заборонено посадовим особам ДВС вчиняти дії щодо складання акта про проведення електронних торгів. На підставі вказаної ухвали та в порядку статті 34 Закону України «Про виконавче провадження» 06 січня 2017 року було зупинено вчинення виконавчих дій, унаслідок чого строк на розрахунок за придбане майно був перерваний до моменту усунення обставин, що стали підставою для його переривання. Ухвалою Апеляційного суду Черкаської області від 27 лютого

2017 року скасовано вказану ухвалу Придніпровського районного суду міста Черкас, на підставі якої було зупинено виконавче провадження. 07 серпня

2017 року позивач звернувся до ДВС із заявою, у якій повідомив про усунення обставин, що стали підставою для зупинення вчинення виконавчих дій, та з вимогою поновити строк на перерахування коштів за придбане нерухоме майно. Однак відповідачем строк для повного розрахунку за придбане позивачем на електронних торгах майно не поновлено, що стало підставою для звернення з цим позовом.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 01 листопада 2018 року позов задовольнив.

4. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 25 березня 2019 року рішення суду першої інстанції скасував та закрив провадження у справі.

5. Рішення суду апеляційної інстанції мотивовано тим, що цей спір належить розглядати за правилами цивільного судочинства, оскільки оскаржувана бездіяльність була допущена державним виконавцем у ході процедури реалізації майна на підставі та на виконання судового рішення у цивільній справі, що відповідно до статті 74 Закону України «Про виконавче провадження» обумовлює підсудність такого спору суду, який видав виконавчий лист, тобто Придніпровському районному суду міста Черкас.

6. Крім того, правовідносини щодо здійснення розрахунків за майно, придбане на торгах, зокрема з приводу поновлення строків таких розрахунків, є цивільно-правовими, а не публічними.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

7. У касаційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

8. Скаржник зазначає, зокрема, що спір у цій справі має бути вирішений за правилами адміністративного судочинства, оскільки він оскаржує бездіяльність державного виконавця як суб`єкта владних повноважень при виконанні публічно-владних управлінських функцій.

9. Також позивач указує, що законодавчо не урегульовано порядку судового оскарження дій, рішень чи бездіяльності державного виконавця у зведеному виконавчому провадженні, тому, на думку скаржника, слід застосувати статтю 287 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).

Позиція інших учасників справи

10. Відзиву на касаційну скаргу не надходило.

Рух касаційної скарги

11. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою

від 23 квітня 2019 року відкрив касаційне провадження у цій справі.

12. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою

від 02 серпня 2019 року справу за позовом ОСОБА_1 до ДВС, треті особи: ОСОБА_2 , ПАТ «Укрсоцбанк», про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії передав на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини шостої статті 346 КАС.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

13. Державним виконавцем ДВС 24 жовтня 2014 року прийнято постанову про відкриття виконавчого провадження ВП № 45221508 щодо виконання виконавчого листа Придніпровського районного суду міста Черкас від 29 листопада 2010 року № 2-6798/2010 про стягнення з ОСОБА_2 на користь ПАТ «Укрсоцбанк» боргу в сумі 2 786 423,88 грн шляхом звернення стягнення на нежитлові приміщення шостого поверху за номерами: І, ІІІ, 5, 4, 3, 2, 1, загальною площею 641,2 кв. м за адресою: АДРЕСА_1

14. ПП ОСОБА_3 18 липня 2016 року складено висновок оцінювача, відповідно до якого ринкова вартість указаного об`єкта склала з

ПДВ 1 350 000,00 грн, сума ПДВ - 225 000,00 грн, сума без ПДВ - 1 125 000,00 грн.

15. ДВС 02 листопада 2016 року подано до Черкаської філії ДП «СЕТАМ» заявку щодо реалізації вказаного арештованого майна, зберігачем якого є боржник, шляхом проведення електронних торгів із стартовою ціною 1 125 000,00 грн.

16. Торги відбулися 03 січня 2017 року, їх переможцем визнано ОСОБА_1 , стартова ціна та ціна продажу склала 956 250,00 грн, сума сплаченого гарантійного внеску становила 47 812,50 грн, зазначені суми мали бути сплачені переможцем до 18 січня 2017 року.

17. Ухвалою Придніпровського районного суду міста Черкас від 05 січня

2017 року у справі № 711/8423/16-ц, зокрема, зупинено електронні торги щодо реалізації арештованого нерухомого майна та заборонено посадовим особам ДВС вчиняти дії щодо складання акта про проведення електронних торгів.

18. 06 січня 2017 року державним виконавцем зупинено виконавче провадження з примусового виконання зведеного виконавчого провадження від 15 липня

2016 року № 52781771 про стягнення з ОСОБА_2 на користь

ПАТ «Укрсоцбанк» та держави коштів на загальну суму 3 081 531,43 грн до втрати чинності ухвали Придніпровського суду міста Черкас від 05 січня 2017 року у справі № 711/8423/16-ц.

19. Ухвалою Придніпровського суду міста Черкас від 03 лютого 2017 року у справі № 711/8423/16-ц (провадження № 4-с/711/93/16, № 4-с/711/5/17), зокрема, визнано незаконною бездіяльність головного державного виконавця ДВС щодо непризначення рецензування звіту про оцінку майна від 18 липня 2016 року та зобов`язано його вчинити відповідні дії.

20. Ухвалою Апеляційного суду Черкаської області від 27 лютого 2017 року у справі № 22-ц/793/602/17 скасовано ухвалу Придніпровського районного суду міста Черкас від 05 січня 2017 року, а заяву про забезпечення позову у цивільній справі щодо бездіяльності посадових осіб ДВС направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

21. 29 травня 2017 року державним виконавцем у виконавчому провадженні № 45221508 прийнято постанову про призначення рецензування звіту про оцінку майна від 18 липня 2016 року.

22. ФОП ОСОБА_4 09 червня 2017 року складено рецензію на звіт проведення незалежної оцінки ринкової вартості нежитлових приміщень, відповідно до якої вартість об`єкта оцінки не може бути використана як початкова під час продажу майна на прилюдних торгах у ході реалізації виконавчого провадження.

23. 29 червня 2017 року державним виконавцем прийнято постанову про призначення суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання для участі у виконавчому провадженні, відповідно до якої при примусовому виконанні виконавчого листа Придніпровського районного суду міста Черкас № 2-6798/201, виданого 29 листопада 2010 року, призначено експертну оцінку вказаних нежитлових приміщень.

24. У звіті від 03 липня 2017 року № MV-170703-01 про проведення незалежної оцінки зазначених нежитлових приміщень встановлено їх початкову ринкову вартість - 6 669 500,00 грн.

25. Державним виконавцем 08 серпня 2017 року прийнято постанову ВП № 45221508 про зняття майна з реалізації.

26. 09 серпня 2017 року до ДВС надійшла заява ОСОБА_1 , відповідно до якої позивач просив поновити строк на перерахування коштів за вказане нерухоме майно.

27. 31 серпня 2017 року ДВС подано до Черкаської філії ДП «СЕТАМ» заявку щодо реалізації арештованого майна вартістю 6 669 500,00 грн шляхом проведення електронних торгів, які, однак, не відбулися через відсутність допущених учасників торгів.

28. Ухвалою Придніпровського суду міста Черкаси 01 березня 2018 року визнано протиправною та скасовано постанову головного державного виконавця ДВС

від 08 серпня 2017 року у виконавчому провадженні ВП № 45221508 про зняття майна з реалізації та зобов`язано припинити подальшу його реалізацію.

29. 15 серпня 2018 року до відповідача надійшла заява ПАТ «Укрсоцбанк» про повернення виконавчого документа стягувачу, відповідно до якої

ПАТ «Укрсоцбанк» просило повернути виконавчий лист від 29 листопада 2010 року № 2-6798/2010 про стягнення із ОСОБА_2 на користь ПАТ «Укрсоцбанк» боргу на загальну суму 2 786 423,88 грн на підставі статті 37 Закону України «Про виконавче провадження» без подальшого примусового виконання.

30. 16 серпня 2018 року державним виконавцем прийнята постанова ВП № 45221508 про повернення виконавчого документа стягувачу.

31. Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність державного виконавця щодо непоновлення строку для повного розрахунку за придбане на електронних торгах нерухоме майно та з метою поновлення такого строку звернувся до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права й акти їх застосування

32. Згідно із частиною першою статті 2 КАС завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

33. За визначенням пунктів 1 та 2 частини першої статті 4 КАС адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - це спір, у якому, зокрема, хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

34. Відповідно до частини першої статті 19 КАС юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом установлено інший порядок судового провадження.

35. Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

36. Водночас визначальними ознаками приватноправових відносин є, зокрема, наявність майнового чи немайнового особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.

37. Як убачається із позовних вимог та матеріалів справи, спірні правовідносини виникли у зв`язку із проведенням електронних торгів, за результатами проведення яких складено протокол та визначено переможцем позивача. При цьому метою звернення з цим позовом є здійснення розрахунку за придбане на торгах майно.

38. Положеннями пункту 1 Порядку реалізації арештованого майна, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 29 вересня 2016 року № 2831/5 (далі - Порядок), визначено, що електронні торги - це продаж майна за допомогою функціоналу центральної бази даних системи електронних торгів, за яким його власником стає учасник, який під час торгів запропонував за нього найвищу ціну.

39. Пунктом 1 розділу VIII Порядку визначено, що після закінчення електронних торгів (закінчення строку аукціону з урахуванням його можливого продовження) на веб-сайті відображаються відомості про завершення електронних торгів. Не пізніше наступного робочого дня система автоматично формує та розміщує на веб-сайті протокол електронних торгів за лотом. До протоколу вноситься така інформація, зокрема: стартова ціна та ціна продажу лота, цінові пропозиції учасників, особливі ставки купівлі лота учасників, якщо вони мали місце; сума сплаченого гарантійного внеску; відомості про переможця електронних торгів (унікальний реєстраційний номер учасника); дата, до якої переможець електронних торгів повинен повністю сплатити ціну лота. У протоколі зазначаються прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - переможця електронних торгів, серія та номер документа, що посвідчує його особу, місце проживання та номер контактного телефону (за наявності). У разі якщо переможцем електронних торгів є юридична особа, зазначаються її найменування, код за ЄДРПОУ, місцезнаходження та номер контактного телефону (за наявності).

40. Згідно з пунктом 1 розділу Х Порядку на підставі копії протоколу переможець електронних торгів протягом десяти банківських днів з дня визначення його переможцем здійснює розрахунки за придбане на електронних торгах майно.

41. Відповідно до статті 650 Цивільного кодексу України (далі - ЦК) особливості укладення договорів на біржах, аукціонах, конкурсах тощо встановлюються відповідними актами цивільного законодавства.

42. Статтею 655 ЦК визначено, що за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

43. Частиною четвертою статті 656 ЦК визначено, що до договору купівлі-продажу на біржах, конкурсах, аукціонах (публічних торгах), договору купівлі-продажу валютних цінностей і цінних паперів застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено законом про ці види договорів купівлі-продажу або не випливає з їхньої суті.

44. Таким чином, набуття майна за результатами електронних торгів є різновидом договору купівлі-продажу, власником такого майна є боржник, продавцями - державний виконавець та організатор торгів, а покупцем - переможець електронних торгів.

45. Тому спір у правовідносинах щодо набуття речових прав на реалізоване на електронних торгах майно за своїм характером є приватноправовим, незважаючи на участь у ньому суб`єкта владних повноважень, та залежно від суб`єктного складу має бути вирішений за правилами цивільного або господарського судочинства.

46. Аналогічну правову позицію Велика Палата Верховного Суду висловлювала у постановах від 21 березня 2018 року у справі № 725/3212/16-ц, від 05 червня 2018 року у справі № 910/856/17.

Оцінка висновків судів, рішення яких переглядаються, та аргументів учасників справи

47. З огляду на викладене Велика Палата Верховного Суду підтримує висновок суду апеляційної інстанції про те, що спір у цій справі є приватноправовим.

48. Доводи скаржника щодо належності цієї справи до юрисдикції адміністративних судів не знайшли свого підтвердження під час її розгляду у суді касаційної інстанції.

49. Разом з тим, Велика Палата Верховного Cуду не погоджується із мотивуванням суду апеляційної інстанції в частині посилання на ту обставину, що оскаржувана бездіяльність була допущена державним виконавцем у ході процедури реалізації майна на підставі та на виконання судового рішення у цивільній справі, що обумовлює підсудність такого спору суду, який видав виконавчий лист, тобто Придніпровському районному суду міста Черкас.

50. З цим позовом ОСОБА_1 звернувся не як учасник виконавчого провадження, а як особа - переможець торгів та покупець майна, на яке звернуто стягнення в рамках виконавчого провадження, тобто як учасник договірних правовідносин, і позов фактично спрямовано на усунення порушення його речових прав на придбане на торгах майно.

51. З огляду на викладене Велика Палата Верховного Cуду вважає за необхідне змінити рішення суду апеляційної інстанції, виключивши з його мотивувальної частини посилання на те, що спір має бути вирішений за правилами цивільного судочинства у зв`язку з тим, що правовідносини пов`язані із виконанням судового рішення у цивільній справі.

52. Водночас решті доводів касаційної скарги суд не надає оцінки з огляду на те, що такі доводи стосуються суті спору, а отже, не можуть бути розглянуті в порядку адміністративного судочинства.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

53. Викладені в касаційній скарзі доводи щодо помилковості висновків суду апеляційної інстанції частково підтвердилися під час перегляду справи Великою Палатою Верховного Суду.

54. Згідно з пунктом 3 частини першої статті 349 КАС суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право змінити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій, не передаючи справи на новий розгляд.

55. Положеннями статті 351 КАС визначено, що підставами для зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.

Висновки щодо розподілу судових витрат

56. Відповідно до частини шостої статті 139 КАС якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

57. З огляду на те, що за результатами розгляду касаційної скарги Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про часткову зміну рішення суду апеляційної інстанції, але виключно щодо мотивів його прийняття, то відсутні підстави для нового розподілу судових витрат.

58. Велика Палата Верховного Суду не ухвалює нового судового рішення та не змінює його резолютивну частину, відтак розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 345, 349, 351, 356, 359 КАС, Велика Палата Верховного Суду

П О С Т А Н О В И Л А :

1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

2. Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 березня 2019 року змінити, виклавши її мотивувальну частину в редакції цієї постанови, в решті рішення суду залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач

В. С. Князєв

Судді:

Н. О. Антонюк

О. Р. Кібенко

Т. О. Анцупова

Л. М. Лобойко

С. В. Бакуліна

Н. П. Лященко

В. В. Британчук

О. Б. Прокопенко

Ю. Л. Власов

Л. І. Рогач

М. І. Гриців

О. М. Ситнік

Д. А. Гудима

О. С. Ткачук

В. І. Данішевська

В. Ю. Уркевич

Ж. М. Єленіна

О. Г. Яновська

Джерело: ЄДРСР 87393422

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Велика палата зазначила, що з цим позовом ОСОБА_1 звернувся не як учасник виконавчого провадження, а як особа - переможець торгів та покупець майна, на яке звернуто стягнення в рамках виконавчого провадження, тобто як учасник договірних правовідносин, і позов фактично спрямовано на усунення порушення його речових прав на придбане на торгах майно.

Набуття майна за результатами електронних торгів є різновидом договору купівлі-продажу, власником такого майна є боржник, продавцями - державний виконавець та організатор торгів, а покупцем - переможець електронних торгів.

Тому спір у правовідносинах щодо набуття речових прав на реалізоване на електронних торгах майно за своїм характером є приватноправовим, незважаючи на участь у ньому суб`єкта владних повноважень, та залежно від суб`єктного складу має бути вирішений за правилами цивільного або господарського судочинства.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Гость
Ответить в этой теме...

×   Вы вставили отформатированный текст.   Удалить форматирование

  Only 75 emoji are allowed.

×   Ваша ссылка была автоматически заменена на медиа-контент.   Отображать как ссылку

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зарузка...