ANTIRAID Опубликовано August 23, 2023 Жалоба Опубликовано August 23, 2023 CCJE- BU ( 2023)3 Страсбург, 22 серпня 2023 р КОНСУЛЬТАТИВНА РАДА ЄВРОПЕЙСЬКИХ СУДДІВ (КРЄС) Висновок Бюро КРЄС за зверненням Асоціації суддів України щодо питань переведення судів у контексті реорганізації судової системи ВСТУП 1. 10 серпня 2023 року до КРЄС звернувся Президент Асоціації суддів України, який діє від імені групи суддів, з проханням надати висновок щодо прийнятого Верховною Радою законопроекту (законопроект № 5456 - Д ) . (Парламент) України 20 березня 2023 року. Повідомляється , що цей проект регулює питання судоустрою в Україні і, зокрема, передбачає переведення судів у контексті реорганізації судової системи. 2. Звертаючись до КРЄС, президент Асоціації суддів України нагадує, що судова система України неодноразово реформувалася, а в результаті конституційної реформи 2016 року була створена тригілкова судова система (місцеві суди , суди апеляції, Верховний суд). Протест не існувало правового механізму, який регулював би припинення старих судів, зокрема Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищого господарського суду та Вищого адміністративного суду (ВСУ, ВАСУ, ВАСУ), після законних суб'єктів відповідно до принципу правової визначеності, встановленого Конституцією України. Повідомляється, що ця ситуація призвела до того, що судді ВСУ, ВОСУ та ВАСУ фактично були дієздатними й можуть виконувати свою професійну діяльність, хоча вони все ще мають статус суддів і не були офіційно звільнені. 3. Вищезазначений законопроект (законопроект № 5456- Д ) не гарантує, що ці судді збережуть статус, і містить положення про те, що вони можуть бути переведені до судів нижчої інстанції (апеляційних або місцевих судів) без їхньої згоди, і що вони не можуть бути переведені до вищого спеціалізованого суду без конкурсу. 4. Крім того, відповідно до цього законопроекту (законопроект № 5456- Д ) судді, переведені до інших судів і ті, які мають намір звільнитися, як повідомлятися, користуються тим самим статусом і послугами соціального забезпечення, що й судді вищих спеціалізованих судів . Однак після низки законодавчих змін те, що мається на увазі такими спеціалізованими судами зараз, відрізняється від того, що означалося раніше, внаслідок чого статус і умови служби деяких із відповідних суддів можуть у деяких випадках бути зменшені. 5. Таким чином, Президент Асоціації суддів України доводить висновок, що прийняття вищезазначеного законопроекту (законопроект № 5456- Д ) може підірвати стабільність судової системи та незалежність судів, і відповідно просити КРЄС надати думку з цього питання. 6. Розглянувши лист Президента Асоціації суддів України у світових європейських стандартах, у тому числі Рекомендації Комітету міністрів Ради Європи, висновки КРЄС та Венеціанської комісії, а також інші відповідні стандарти, Бюро КРЄС видає наступну думку: 7. Загалом гарантія перебування суддів на посаді та їх постійне до призначення встановленого законом віку виходу на пенсію є наслідком незалежності суддів.[1] 8. Як уже підкреслювало Бюро КРЄС у своєму висновку після запиту члена КРЄС щодо Словацької Республіки щодо реформування судової системи в Словацькій Республіці, розглядаючи питання про переведення судів до іншого суду, це питання передбачено в Рекомендаціях CM/Rec(2010)12 Комітету міністрів держав-членів щодо суддів: незалежність, ефективність та відповідальність (Рекомендація CM/Rec(2010)12) наступним чином: «Суддя не повинен отримувати нове призначення або бути переведеним на іншу посаду судді без згоди на це, крім застосування дисциплінарних тягнень або реформування організації судоустрою » .[2] 9. У цьому контексті важливо повторити, що, на думку Бюро КРЄС, вищезазначений пункт щодо можливості переведення судів без його/її згоди не можна розглядати та розуміти окремо від інших принципів, спрямованих на встановлення стандартів незмінності та , як внаслідок, незалежності. суддів. З цієї причини таке переведення може відповідати європейським стандартам лише за умови дотримання принципів повноважень і незмінюваності , як ключових елементів незалежності суддів.[3] 10. Крім того, суддям має бути гарантовано перебування на посаді до досягнення обов’язкового віку виходу на пенсію, де такий [4]термін повноважень суддів повинен бути встановлений законом, [5]а також має бути гарантовано право на захист. [6]Крім того, «якщо судді вважають, що їхня незалежність є під загрозою, вони повинні мати можливість звернутися до ради юстиції чи іншого незалежного органу, або вони повинні мати ефективні засоби правового захисту».[7] 11. на те, що Велика Хартія суддів КРЄС прямо не розглядає питання про переведення суддів, вона вказує на те, що незалежність суддів має бути гарантована щодо судової діяльності, зокрема щодо найму, призначення до досягнення віку виходу на пенсію, просування по службі, незмінюваності . , професійна підготовка, судовий імунітет, дисципліна, оплата праці та фінансування судової влади.[8] 12. Венеціанська комісія підкреслила, зокрема, що незмінність суддів визнається в прецедентному праві Європейського суду з прав людини та в ряді міжнародних довідкових документів як важлива гарантія незалежності суддів. Хоча принцип незмінюваності не є абсолютним, за загальним правилом переведення судів без їхньої згоди допускається лише в цих випадках, таких як загальні реформи судової системи та в результаті дисциплінарних тягнень.[9] 13. Подібним чином Європейська хартія про статут судів (1998 р.) передбачає, вирішуючи питання та незмінюваність , що суддя, який обіймає посаду в суді, в принципі не може бути призначений на іншу судову посаду або призначений на іншу посаду, навіть випадково. просування по службі без добровільної згоди на це. Виняток із цим принципом допускається лише у випадках, якщо переведення передбачено та було винесено в порядку дисциплінарного тягнення, у разі змін законної судової системи та у разі тимчасового направлення для посилення роботи. сусідній суд, причому максимальна тривалість такого доручення суворо обмежена законом. [10]У разі прийняття рішень, що стосуються відбору, найму, призначення, пропозицію по службі або припинення повноважень суду, Хартія передбачає вручення органу, незалежного від виконавчої та законодавчої влади, в якому принаймні половина тих, хто засідає, є обраними судами. своїми однолітками, дотримуючись методів, що гарантують найбільше представництво судової влади.[11] 14. Стосовно підтвердження про те, що переведення суддів до судів нижчої інстанції без їх згоди може мати певні наслідки для умов їхньої служби, включаючи заробітну плату та пенсії, Бюро КРЄС надає, що Комітет міністрів Ради Європи підкреслив вище- названа Рекомендація CM/ Rec( 2010 ) 12 щодо судів: незалежність, ефективність та відповідальність (Рекомендація CM/ Rec( 2010)12), що «винагорода суддів має відповідати своїй професії та обов’язкам і бути достатньою, щоб захистити їх від заохочень, спрямованих на вплив на їхні рішення. Повинні існувати гарантії збереження розумної винагороди у разі хвороби, відпустки по хворобах та пологах або батьківства, а також для виплати пенсії за віком, яка має відповідати розумному рівню винагороди під час роботи. Слід запровадити спеціальні законодавчі положення як запобіжник проти зменшення винагороди, спрямованої саме на суддів».[12] 15. КРЄС також підкреслила, що слід забезпечити, щоб усі судді однакового стажу отримували однакову винагороду, за будь-якої конкретної додаткової винагороди за спеціальні обов’язки.[13] 16. КРЄС також назвала достатню винагороду суддів серед основних гарантій незалежності судової влади. [14]Крім того, адекватні зарплати, пенсії та інші соціальні виплати, контроль за робочими навантаженнями, належна робоча інфраструктура та гарантія роботи як для суддів, так і для працівників суд є фактично зареєстрованим для легітимності та доброї репутації судової системи. Це також важливі гарантії проти корупції в судовій системі.[15] 17. Венеціанська комісія також підкреслила , що винагорода суддів має відповідати гідності професії та що адекватна винагорода необхідна для захисту суддів від неналежного зовнішнього втручання. Рівень винагороди повинні визначатися з огляду на соціальні умови в країні та порівнюватися з рівнем оплати праці вищих державних службовців. Винагорода має обґрунтовуватися на загальному стандарті та спиратися на об'єктивні та прозорі критерії.[16] ВИСНОВКИ 18. Бюро КРЄС відзначило спільний проект закону (законопроект № 5456- Д ), зокрема щодо його положення про переведення судів до судів нижчої інстанції без їх згоди, що також може мати певні слідки для умов їхньої служби, включаючи заробітну плату та пенсії, з точки зору вищезгаданих представників. консультативних інструментів. 19. Бюро КРЄС приходить до висновку, як це було зроблено в попередній аналогічній справі, [17]що приймає ці положення, які передбачають переведення суддів до суду нижчої інстанції без їхньої згоди при зміні системи судів, відповідно до європейських стандартів лише за умов дотримання принципів безпеки. незмінності та незмінюваності як ключових елементів незалежності суддів. Щодо цього на законодавчому рівні мають бути встановлені чіткі та зрозумілі положення. 20. Що стосується додаткового збереження того самого рівня зарплати і пенсії після переведення, Бюро КРЄС зазначає, що міжнародні консультативні інструменти не відповідають точній кількості показників щодо конкретної суми або відсотків винагороди, які мають бути виплачені суддям. 21. На думку Бюро КРС та на основі міжнародними консультативними інструментами, значення місії судів і гідність їх посади слід брати до уваги при розгляді рівнів їх винагороди. Таким чином, хоча державні члени мають поле розсуду, у конкретній ситуації, яка зараз настає в Україні, коли група суддів уже досягла певного рівня старшинства, що виходить з їх професійного досвіду та кваліфікації, навіть якщо їх переведено до судів нижчої інстанції, це було б доцільно збереження їхньої винагороди на тому ж рівні. Таким чином, ці судді не повинні були вносити тягар змін у судовій системі та продовжувати б отримувати винагороду відповідно до рівня їхнього стажу на основі їх професійного досвіду та кваліфікації. [1] Див. Висновок КРЄС № 1 (2001) щодо стандартів незалежності судової влади та незмінюваності судів, пункти 52 і 57. [2] Рекомендація CM/ Rec( 2010)12, параграф 52. Див. також висновок Бюро КРЄС після запиту члена КРЄС щодо Словацької Республіки щодо реформи судової системи в Словацькій Республіці (CCJE- BU( 2020)3 , 9 грудня 2020 р.), сторінка 3, розділ B. [3] Висновок Бюро КРЄС після запиту члена КРЄС щодо Словацької Республіки щодо реформи судової системи в Словацькій Республіці (CCJE- BU( 2020)3, 9 грудня 2020 р.), сторінка 3, Розділ Б. [4] Рекомендація CM/ Rec( 2010)12, пункт 49. [5] Рекомендація CM/ Rec( 2010)12, пункт 50. [6] Рекомендація CM/ Rec( 2010)12, пункт 8. [7] Рекомендація CM/ Rec( 2010)12, пункт 8. [8] Велика хартія суддів КРЄС (2010), параграф 4. [9] Висновок Венеціанської комісії щодо внесених у грудні 2021 року змін до Основного закону про суди загальної юрисдикції в Грузії (Венеція, 17-18 червня 2022 року), див. також Звіт Венеціанської комісії про незалежність судової системи. Частина І: Незалежність суддів (Венеція, 12-13 березня 2010 р.), с. 43. [10] Європейська хартія про статус суддів (1998), с. 3.4. [11] Європейська хартія про статут судів (1998), пункт 1.3. [12] Рекомендація CM/ Rec( 2010)12, пункт 54. [13] Висновок КРЄС № 15 (2012) щодо спеціалізації суддів, пункт 56. [14] Висновок КРЄС № 18 (2015) про положення судової влади та її зв’язок з іншими органами влади в сучасній демократії, пункт 36. [15] Висновок КРЄС № 21 (2018) щодо запобігання корупції серед суддів, Розділ В. Висновки та рекомендації, пункт (г). [16] Звіт Венеціанської комісії щодо незалежності судової системи. Частина І: Незалежність суддів (Венеція, 12-13 березня 2010 р.), с. 46. [17] Фактично це той самий висновок, до якого прийшло Бюро КРЄС у подібній справі у Словацькій Республіці (Висновок Бюро КРЄС після запиту члена КРЄС Словацької Республіки щодо реформування судової системи в Словацькій Республіці (CCJE- BU( 2020)3, 9 грудня 2020 р . , сторінка 7). Opinion Bureau CCJE on Ukraine (August 2023) переклад.pdf Цитата
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.