Постанова ВП ВС про перерахунок пенсії військовослужбовцям, способу захисту і відходу від попередньої позиції


Чи вважаєте Ви рішення законним і справедливим?  

1 member has voted

  1. 1. Чи вважаєте Ви рішення законним?

    • Так
      1
    • Ні
      0
    • Важко відповісти
      0
  2. 2. Чи вважаєте Ви рішення справедливим?

    • Так
      1
    • Ні
      0
    • Важко відповісти
      0


Recommended Posts

Державний герб України

ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 лютого 2022 року

м. Київ

Справа № 200/7786/19-а

Провадження № 11-464апп21

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Золотнікова О. С.,

суддів Анцупової Т. О., Власова Ю. Л., Григор`євої І. В., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Єленіної Ж. М., Желєзного І. В., Катеринчук Л. Й., Князєва В. С., Крет Г. Р., Лобойка Л. М., Прокопенка О. Б., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Сімоненко В. М., Ткача І. В., Штелик С. П.

розглянула в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року (суддя Троянова О. В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 06 листопада 2019 року (судді Геращенко І. В., Компанієць І. Д., Міронова Г. М.)у справі № 200/7786/19-а за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі - ГУ ПФУ в Донецькій області, ПФУ відповідно) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії та

ВСТАНОВИЛА:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. У червні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до ГУ ПФУ в Донецькій області, у якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови йому в перерахунку та виплаті пенсії за вислугу років, обчисленої із застосуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення та 17 % додаткових видів грошового забезпечення до посадового окладу (надбавок за: кваліфікацію (7 %), вчений ступінь кандидата наук (5 %), вчене звання доцента (5 %));

- зобов`язати ГУ ПФУ в Донецькій області здійснити з 01 січня 2018 року перерахунок пенсії позивача за вислугу років, обчисленої із застосуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення та 17 % додаткових видів грошового забезпечення до посадового окладу (надбавок за: кваліфікацію (7 %), вчений ступінь кандидата наук (5 %), вчене звання доцента (5 %)), з урахуванням підвищення до пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі - Постанова № 103);

- зобов`язати відповідача здійснити з 01 січня 2018 року виплату різниці між нарахованою пенсією (83 % грошового забезпечення) та перерахованою пенсією (із застосуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення та 17 % додаткових видів грошового забезпечення до посадового окладу (надбавок за: кваліфікацію (7 %), вчений ступінь кандидата наук (5 %), вчене звання доцента (5 %)).

2. На обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначив, що він є військовим пенсіонером, учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 1. У грудні 2002 року позивачу згідно з пунктами «а», «в» частини першої статті 13 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (у редакції, чинній на час призначення пенсії; далі - Закон № 2262-ХІІ) було призначено пенсію по інвалідності в розмірі 93 % від суми його грошового забезпечення. Однак при проведенні ГУ ПФУ в Донецькій області з 01 січня 2018 року перерахунку пенсії відповідно до Постанови № 103 на підставі довідки про розмір грошового забезпечення від 27 березня 2018 року № ФС97312/22/172, виданої Донецьким обласним військовим комісаріатом (далі - Донецький ОВК), її розмір зменшився на 10 %. До того ж до суми грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, не було враховано додаткових видів грошового забезпечення, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - Постанова № 704), а саме: надбавок за кваліфікацію (7 %), вчений ступінь кандидата наук (5 %) та вчене звання доцента (5 %), що спричинило порушення прав позивача. На думку ОСОБА_1 , при перерахунку його пенсії має застосовуватися норма права, чинна на час призначення пенсії.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 14 серпня 2019 року в задоволенні позову відмовив.

4. Свої висновки про безпідставність позовних вимог суд мотивував тим, що органи ПФУ не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії. До їх функцій належать виключно питання призначення (перерахунку) і виплати пенсій. Розмір складових грошового забезпечення визначається уповноваженим органом, у цьому випадку Донецьким ОВК. Оскільки відповідач отримав від Донецького ОВК довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , то в органу ПФУ не було підстав для самостійного перерахунку пенсії позивача з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення. Відповідач діяв відповідно до законодавства, чинного на час виникнення в позивача права на перерахунок пенсії, а саме: Закону № 2262-ХІІ, Постанови № 103, Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (у редакції, чинній на час перерахунку пенсії; далі - Порядок № 45, Постанова № 45 відповідно).

5. Перший апеляційний адміністративний суд постановою від 06 листопада 2019 року залишив без змін рішення суду першої інстанції.

6. Апеляційний суд погодився з наведеними вище висновками суду першої інстанції, а також зазначив, що оскільки на момент здійснення перерахунку пенсії, а саме на 01 січня 2018 року, стаття 13 Закону № 2262-ХІІ не передбачала 10-відсоткового збільшення пенсій для військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесені до категорії 1, а інша норма, яка б установлювала таку доплату, чинним законодавством не передбачена, то немає правових підстав для нарахування зазначеної 10-відсоткової доплати для вказаних військовослужбовців. Зазначені зміни в законодавстві не призвели до зменшення розміру пенсії позивача, а, навпаки, призвели до збільшення її розміру. При цьому суд апеляційної інстанції керувався правовим висновком, викладеним Верховним Судом України в постанові від 18 червня 2014 року у справі № 21-38а14.

Короткий зміст та обґрунтування наведених у касаційній скарзі вимог

7. Не погодившись із указаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, на обґрунтування якої зазначив, що органи ПФУ не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. До їх функцій належать виключно питання призначення (перерахунку) і виплати пенсій. Розмір складових грошового забезпечення визначається уповноваженим органом, у цьому випадку Донецьким ОВК, який видав довідку про перерахунок пенсії на підставі інформації, наданої Мангушським районним військовим комісаріатом, та відповідно до вимог Постанови № 103, а тому, на думку ОСОБА_1 , підстав для визнання дій ГУ ПФУ в Донецькій області протиправними немає. Водночас позивач зазначив, що порушення його прав допущені Постановою № 103, а також місцевим та обласним військовими комісаріатами.

8. ОСОБА_1 також зауважив, що процедури призначення та перерахунку пенсії є різними за змістом і механізмом дії, а тому при перерахунку пенсії потрібно застосовувати норму, що визначала розмір грошового забезпечення і діяла на момент призначення пенсії. До спірних правовідносин слід застосувати приписи статей 22, 58 Конституції України та статті 63 Закону № 2262-ХІІ.

9. У зв`язку з викладеним скаржник просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення про задоволення позову.

Позиція інших учасників справи

10. У відзиві на касаційну скаргу відповідач заперечив проти її вимог і зазначив, що суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позову, оскільки органи ПФУ здійснюють призначення, перерахунок та виплату пенсій військовослужбовцям на підставі документів, наданих уповноваженими структурними підрозділами, у яких пенсіонер проходив військову службу.

Рух касаційної скарги

11. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду ухвалою від 11 грудня 2019 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою, а ухвалою від 03 листопада 2021 року передав справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі підпункту 8 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

12. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 24 листопада 2021 року прийняла та призначила цю справу до касаційного розгляду в порядку письмового провадження без виклику її учасників на підставі пункту 1 частини першої статті 345 КАС України, а саме з огляду на відсутність клопотань учасників справи про розгляд справи за їх участю.

Короткий зміст ухвали Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду

13. Постановляючи ухвалу про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду послався на те, що на час призначення позивачу пенсії редакція статті 13 Закону № 2262-ХІІ передбачала, що загальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесені до категорії 1, не повинен перевищувати 100 % відповідних сум грошового забезпечення. При цьому для осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і віднесені до категорії 1, було передбачено збільшення розміру пенсії на 10 %.

14. З набуттям чинності Законом України від 04 квітня 2006 року № 3591-IV «Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців» (далі - Закон № 3591-IV) нова редакція пункту «в» частини першої статті 13 Закону № 2262-ХІІ не передбачала указаної 10-відсоткової доплати особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і віднесені до категорії 1.

15. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що орган ПФУ при здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01 січня 2018 року відповідно до статті 63 Закону № 2262-XII діяв згідно з вимогами законодавства. При цьому суд апеляційної інстанції в частині позовних вимог щодо зменшення відсоткового розміру суми грошового забезпечення при перерахунку пенсії застосував практику Верховного Суду України в подібних правовідносинах.

16. Так, Верховний Суд України, зокрема, в постановах від 18 червня 2014 року у справі № 21-38а14 та від 08 липня 2014 року у справі № 21-277а14 сформулював такий правовий висновок у подібних правовідносинах: оскільки на момент здійснення перерахунку пенсії стаття 13 Закону № 2262-ХІІ не передбачала 10-відсоткового збільшення пенсії для військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесені до категорії 1, а інша норма, яка б установлювала таку доплату, у чинному законодавстві України відсутня, то правових підстав для нарахування наведеної 10-відсоткової доплати для зазначених військовослужбовців немає. При цьому вищезгадані зміни в законодавстві не призвели до зменшення розміру пенсії, а, навпаки, призвели до її збільшення, що нівелює засторогу можливого порушення прав позивача.

17. Водночас відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

18. Перерахунок пенсій здійснюється на підставі Порядку № 45, згідно з пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із цим Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

19. Відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-ХІІ. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

20. Постановою № 704 визначено, зокрема, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення (пункт 2). Також Постановою № 704 встановлені тарифна сітка розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схема тарифних розрядів за основними типовими посадами, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями.

21. У подальшому Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 103, пунктом 1 якої передбачено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ до 01 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із цим Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення зі служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01 березня 2018 року відповідно до Постанови № 704.

22. Таким чином, відсотковий розмір при призначенні пенсії визначається статтею 13 Закону № 2262-ХІІ на момент призначення пенсії, а розміри складових пенсії визначаються Кабінетом Міністрів України.

23. Як убачається з наведених норм, такі складові пенсії, як і їх розміри, не є сталими і регулюються постановами Кабінету Міністрів України.

24. Водночас установлене статтею 13 Закону № 2262-ХІІ відсоткове співвідношення вже призначеної пенсії до складових грошового забезпечення (окладу) є сталим, оскільки визначається на день призначення пенсії.

25. Позивачу пенсію було призначено в грудні 2002 року, її розмір складав 93 % від грошового забезпечення і включав у себе 10-відсоткове збільшення пенсії як особі, яка брала участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесена до категорії 1.

26. На час виникнення спірних правовідносин стаття 13 Закону № 2262-ХІІ діяла в редакції Закону № 3591-IV, яка не передбачала вказаної 10-відсоткової доплати особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і віднесені до категорії 1.

27. Однак застосування положень статті 13 Закону № 2262-ХІІ до перерахунку пенсії є протиправним, оскільки ця норма стосується призначення нових пенсій, а не перерахунку раніше призначених. До того ж законодавчо діє принцип незворотності нормативно-правових актів у часі в силу приписів статті 58 Конституції України.

28. Отже, порядок перерахунку призначених пенсій військовослужбовців урегульований нормами статті 63 Закону № 2262-ХІІ, яка змін не зазнавала, а також нормами постанов № 704 і 103, тому застосування статті 13 указаного Закону, яка регулює призначення пенсій, є протиправним, оскільки призначення та перерахунок пенсії є різними процедурами за змістом і механізмом їх проведення.

29. Ураховуючи викладене, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов висновку про те, що при перерахунку пенсії позивача з 01 січня 2018 року відповідно до статті 63 Закону № 2262-ХІІ на основі постанов № 103 і 704 немає підстав для застосування механізму нового обчислення пенсії за нормами частини першої статті 13 цього Закону, яка застосовується саме при призначенні пенсії. Тому при перерахунку пенсії змінною величиною є лише розмір грошового забезпечення, натомість відсоткове значення розміру основної пенсії, яке обчислювалося при її призначенні, є незмінним.

Обставини справи, установлені судами попередніх інстанцій

30. ОСОБА_1 є військовим пенсіонером, учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 1, особою з інвалідністю ІІІ групи, перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Донецькій області.

31. 12 грудня 2002 року Чернівецький обласний військовий комісаріат призначив позивачу пенсію по інвалідності відповідно до Закону № 2262-ХІІ у розмірі 93 % відповідних сум грошового забезпечення, а саме: 50 % - за вислугу 20 років, 33 % - за кожний рік вислуги понад 20 років (11 років * 3 %), 10 % - як ліквідатору наслідків Чорнобильської катастрофи (а. с. 14, т. 1).

32. ГУ ПФУ в Донецькій області провело перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01 січня 2018 року на підставі довідки про розмір грошового забезпечення від 27 березня 2018 року № ФС97312/22/172, виданої Донецьким ОВК відповідно до Постанови № 103. При цьому основний розмір пенсії позивача склав 83 % відповідних сум грошового забезпечення (а. с. 56, 57, т. 1).

33. 21 квітня 2019 року позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок з 01 січня 2018 року пенсії з урахуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення та здійснення виплати різниці між сумами нарахованої та перерахованої пенсії (а. с. 19, 20, т. 1).

34. За результатами розгляду вказаного вище звернення ГУ ПФУ в Донецькій області листом від 10 травня 2019 року № 2677-Ш-01 повідомило ОСОБА_1 , що з 01 січня 2018 року проведено перерахунок його пенсії, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, що визначені станом на 01 березня 2018 року відповідно до Постанови № 704 з урахуванням 83 % відповідних сум грошового забезпечення, зазначених у довідці про розмір грошового забезпечення від 27 березня 2018 року № ФС97312/22/172, виданій Донецьким ОВК; розрахунок грошового забезпечення належить до компетенції силових структур відповідних відомств; різниця між розміром пенсії до та після перерахунку складає 6 476,24 грн. Відповідач також зазначив, що згідно з пунктом 2 Постанови № 103 підвищення до пенсії в розмірі 6 476,24 грн виплачується в такому порядку: з 01 січня по 31 грудня 2018 року щомісячно 50 % від підвищення пенсії - 3 238,12 грн; з 01 січня по 31 грудня 2019 року щомісячно 75 % від підвищення пенсії - 4 857,18 грн; з 01 січня 2020 року щомісячно 100 % від підвищення пенсії - 6476,24 грн. Крім цього, ГУ ПФУ в Донецькій області повідомило, що розмір перерахованої пенсії позивача з 01 січня 2019 року складає 10 463,12 грн, у тому числі: 4 822,14 грн (розмір пенсії до перерахунку), 4 857,18 грн (75 % підвищення пенсії згідно з Постановою № 103), 449,10 грн (підвищення інваліду війни ІІІ групи), 50 грн (доплата до підвищення інваліду війни ІІІ групи), 284,70 грн (підвищення учаснику ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС категорії 1) (а. с. 22, 23, т. 1).

35. 06 травня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Донецького ОВК із заявою про видачу нової довідки про грошове забезпечення з урахуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення (посадового окладу, окладу за військове звання, надбавку за вислугу років та надбавок за вчене звання, науковий ступінь, лікарську категорію, за роботу з таємними носіями) (а. с. 29, 30, т. 1).

36. Донецький ОВК листом від 17 травня 2019 року № 11/459 відповів на запит позивача, зазначивши про те, що пенсії, призначені до 01 березня 2018 року, перераховуються з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим званням та відсоткової надбавки за вислугу років, при цьому додаткові види грошового забезпечення Постановою № 103 не передбачені. Крім цього, Донецький ОВК рекомендував звернутись до ГУ ПФУ в Донецькій області для отримання інформації про обчислення пенсії (а. с. 32, 33, т. 1).

37. Вважаючи дії ГУ ПФУ в Донецькій області щодо зменшення основного розміру пенсії з 93 до 83 % відповідних сум грошового забезпечення та перерахунку пенсії без урахування додаткових видів грошового забезпечення протиправними, позивач звернувся до суду із цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права й акти їх застосування. Оцінка висновків судів, рішення яких переглядаються, та аргументів учасників справи

1. Щодо перерахунку пенсії за вислугу років позивача у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення на підставі Постанови № 704 без урахування у його складі додаткових видів грошового забезпечення (надбавок за кваліфікацію, вчений ступінь кандидата наук, вчене звання доцента), які були враховані при обчисленні пенсії

38. Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

39. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

40. Спір у вказаній частині позовних вимог виник у зв`язку з неправильним перерахунком, на думку позивача, його пенсіїза вислугу років, здійсненим відповідачем - ГУ ПФУ в Донецькій області на підставі довідки Донецького ОВК від 27 березня 2018 року № ФС97312/22/172, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення на підставі Постанови № 704 без урахування у його складі додаткових видів грошового забезпечення (надбавок за кваліфікацію, вчений ступінь кандидата наук, вчене звання доцента), які були враховані при обчисленні пенсії.

41. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (тут і далі - у редакції, чинній на час перерахунку пенсії позивача) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

42. Частинами другою та третьою статті 51 Закону № 2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно із цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

43. Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ, затверджений Постановою № 45.

44. 30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 704, якою встановив, зокрема, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення (пункт 2). Також цією Постановою встановлені тарифна сітка розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схема тарифних розрядів за основними типовими посадами, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями.

45. У подальшому 21 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 103, пунктом 1 якої зобов`язав перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ до 01 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із цим Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення зі служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01 березня 2018 року відповідно до Постанови № 704.

46. Відповідно до пункту 7 Постанови № 103 Міністерству оборони, Міністерству внутрішніх справ, Міністерству інфраструктури, Міністерству юстиції, Державній службі з надзвичайних ситуацій, Службі безпеки, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Державної прикордонної служби, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державній фіскальній службі, Національній гвардії, Управлінню державної охорони після набрання чинності цією постановою приписано забезпечити оформлення та подання до органів ПФУ довідок про розміри грошового забезпечення, визначені в пункті 1 цієї постанови, відповідно до Порядку № 45.

47. Також Постановою № 103 було внесено низку змін до Порядку № 45, зокрема:

- пункт 5 викладено в новій редакції;

- додаток 2 викладено в новій редакції, відповідно до якої відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

48. Згідно з положеннями пунктів 1-5 Порядку № 45 зі змінами, внесеними Постановою № 103 (тут і далі - у редакції, чинній на час перерахунку пенсії позивача), пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-XII, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із цим Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

ПФУ після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління ПФУ) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи). Головні управління ПФУ у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням ПФУ. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені зі служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-XII. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

49. Постанова № 704 набрала чинності 01 березня 2018 року.

50. Таким чином, у зв`язку зі змінами в грошовому забезпеченні військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, передбаченими Постановою № 704, та з огляду на зазначені вище положення частини другої статті 51 Закону № 2262-XII у колишніх військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу виникло право на перерахунок пенсії з 01 січня 2018 року.

51. На підставі пункту 2 Постанови № 103 виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом)) приписано проводити з 01 січня 2018 року у таких розмірах: з 01 січня 2018 року - 50 відсотків; з 01 січня по 31 грудня 2019 року - 75 відсотків; з 01 січня 2020 року - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01 березня 2018 року.

52. Як установили суди першої та апеляційної інстанцій, Донецький ОВК на виконання Постанови № 103 склав та направив до ГУ ПФУ в Донецькій області довідку від 27 березня 2018 року № ФС97312/22/172 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 з урахуванням показників посадового окладу, окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років. Дій Донецького ОВК стосовно складання зазначеної довідки для перерахунку пенсії без урахування показників додаткових видів грошового забезпечення позивач не оскаржував.

53. За викладених обставин Велика Палата Верховного Суду вважає обґрунтованим висновок судів попередніх інстанцій про те, що органи ПФУ не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій; до їх функцій належать виключно питання призначення (перерахунку) і виплати пенсій; розмір складових грошового забезпечення визначається уповноваженим органом, у цьому випадку Донецьким ОВК.

54. Водночас Велика Палата Верховного Суду зауважує, що орган ПФУ має право перевіряти правильність складення довідок щодо формального змісту, однак правом самостійно визначати складові та розмір грошового забезпечення осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, відповідач не наділений.

55. Таким чином, не врахувавши під час перерахунку пенсії позивачу додаткові види грошового забезпечення, а саме надбавки за кваліфікацію (7 % від посадового окладу), вчений ступінь кандидата наук (5 % від посадового окладу), вчене звання доцента (5 % від посадового окладу), відповідач діяв відповідно до законодавства, чинного на час виникнення у позивача права на перерахунок пенсії, а саме Закону № 2262-ХІІ, Постанови № 103, Порядку 45.

56. При цьому Велика Палата Верховного Суду відхиляє доводи скаржника стосовно того, що порушення його прав допущені Постановою № 103, а також місцевим та обласним військовими комісаріатами, оскільки питання врахування у складі грошового забезпечення додаткових видів грошового забезпечення могло б бути предметом спору щодо оскарження Постанови № 103 та/або про визнання протиправними дій Донецького ОВК щодо складення довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача без урахування додаткових видів грошового забезпечення та не може розглядатися в межах цієї адміністративної справи.

57. Аналогічні висновки щодо застосування норм матеріального права у подібних правовідносинах викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 19 лютого 2020 року у зразковій справі № 240/6263/18 (провадження № 11-366заі19).

58. З огляду на викладене висновок судів першої та апеляційної інстанцій про відмову в задоволенні позову ОСОБА_1 в цій частині позовних вимог є правильним.

2. Щодо зменшення розміру пенсії за вислугу років позивача як військовослужбовця, який брав участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесений до категорії 1, при її перерахунку відповідно до статті 63 Закону № 2262-XII на підставі постанов № 704 і 1030 на 10 % відповідних сум грошового забезпечення, з якого обчислена його пенсія за статтею 13 цього Закону

59. У пункті 70 рішення від 18 січня 2001 року у справі «Чепмен проти Сполученого Королівства» (Chapman v. the United Kingdom), заява № 27238/95, Європейський суд з прав людини наголосив на тому, що в інтересах правової визначеності, передбачуваності та рівності перед законом він не повинен відступати від попередніх рішень за відсутності належної для цього підстави.

60. Причинами для відступу можуть бути вади попереднього рішення чи групи рішень (їх неефективність, неясність, неузгодженість, необґрунтованість, незбалансованість, помилковість); зміни суспільного контексту.

61. У пункті 49 Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів про якість судових рішень зазначається, що судді повинні послідовно застосовувати закон. Однак коли суд вирішує відійти від попередньої практики, на це слід чітко вказувати в рішенні.

62. Предметом спору в цій справі є, зокрема, правомірність зменшення ГУ ПФУ в Донецькій області розміру пенсії за вислугу років позивача як військовослужбовця, який брав участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесений до категорії 1, при її перерахунку відповідно до статті 63 Закону № 2262-XII на підставі постанов № 704 і 103 на 10 % відповідних сум грошового забезпечення, з якого була обчислена при призначенні його пенсія згідно зі статтею 13 цього Закону.

63. Верховний Суд України в постанові від 18 червня 2014 року у справі № 21-38а14, на яку послався суд апеляційної інстанції при вирішенні цієї справи, а також у постанові від 08 липня 2014 року у справі № 21-277а14 дійшов висновку, від якого пропонує відступити Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, про те, що оскільки на момент здійснення перерахунку пенсії, а саме з 01 січня 2008 року, стаття 13 Закону № 2262-ХІІ не передбачала 10-відсоткового збільшення пенсії для військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесені до категорії 1, а інша норма, яка б установлювала таку доплату, в чинному законодавстві України відсутня, то правових підстав для нарахування наведеної 10-відсоткової доплати для зазначених військовослужбовців немає. При цьому вищезгадані зміни в законодавстві не призвели до зменшення розміру пенсії позивача, а, навпаки, призвели до її збільшення, що нівелює засторогу можливого порушення прав позивача.

64. Аналогічного висновку в постановах від 08 травня 2018 року у справі № 752/17929/13-а, від 21 березня 2019 року у справі № 275/383/17 та від 16 серпня 2021 року у справі № 240/5019/18 дійшов і Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду.

65. Велика Палата Верховного Суду вважає за необхідне відступити від цього висновку Верховного Суду України та Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду з огляду на таке.

66. Відповідно до пунктів «а» та «в» частини першої статті 13 Закону № 2262-ХІІ (у редакції, чинній на час призначення пенсії позивачу) пенсії за вислугу років призначаються в таких розмірах:

а) особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають вислугу 20 років і більше (пункт «а» статті 12): за вислугу 20 років - 50 процентів, а звільненим у відставку за віком або за станом здоров`я - 55 процентів відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43); за кожний рік вислуги понад 20 років - 3 проценти відповідних сум грошового забезпечення;

в) особам, зазначеним у пунктах «а» і «б» цієї статті, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесені до категорії 1, розмір пенсії за вислугу років збільшується на 10 процентів, а віднесеним до категорій 2, 3 - на 5 процентів відповідних сум грошового забезпечення.

67. З набуттям чинності Законом № 3591-IV нова редакція пункту «в» частини першої статті 13 Закону № 2262-ХІІ не передбачала указаної 10-відсоткової доплати особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і віднесені до категорії 1.

68. Перерахунок призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ пенсій визначено статтею 63 цього Закону (у редакції, чинній на час проведення перерахунку пенсії позивачу), відповідно до частин першої, третьої та четвертої якої перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей у зв`язку із введенням у дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

69. Таким чином, відсотковий розмір пенсії до відповідних сум грошового забезпечення при її призначенні установлюється статтею 13 Закону № 2262-ХІІ саме на час призначення пенсії. Натомість розміри складових грошового забезпечення, з яких обчислюється пенсія при її перерахунку на підставі статті 63 Закону № 2262-ХІІ, визначаються на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

70. Як убачається з наведених у пунктах 43-48 цієї постанови норм, складові грошового забезпечення, з яких обчислюється та перераховується пенсія, та їх розміри, не є сталими і регулюються постановами Кабінету Міністрів України.

71. Водночас відсоткове співвідношення раніше призначеної відповідно до статті 13 Закону № 2262-ХІІ пенсії до відповідних сум грошового забезпечення є сталим, оскільки установлюється на день призначення пенсії.

72. Суди попередніх інстанцій установили, що пенсія за вислугу років була призначена позивачу в грудні 2002 року відповідно до пунктів «а», «в» частини першої статті 13 Закону № 2262-ХІІ, її розмір складав 93 % від грошового забезпечення, у тому числі 10 % - збільшення розміру пенсії на підставі пункту «в» частини першої статті 13 цього Закону як особі, яка брала участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесена до категорії 1.

73. На час виникнення спірних правовідносин стаття 13 Закону № 2262-ХІІ була чинною у редакції Закону № 3591-IV, яка не передбачала вказаної 10-відсоткової доплати особам, що брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і віднесені до категорії 1.

74. Проте застосування органом ПФУ при перерахунку пенсії позивача положень статті 13 Закону № 2262-ХІІ у редакції Закону № 3591-IV є протиправним, оскільки ця норма стосується призначення нових, а не перерахунку раніше призначених пенсій. До того ж статтею 58 Конституції України закріплено принцип незворотності нормативно-правових актів у часі.

75. Отже, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про те, що при перерахунку пенсії позивача з 01 січня 2018 року відповідно до статті 63 Закону № 2262-ХІІ на основі постанов № 103 і 704 немає підстав для застосування механізму нового обчислення пенсії за нормами частини першої статті 13 цього Закону, яка застосовується саме при першому призначенні пенсії. При перерахунку пенсії змінною величиною є лише розмір грошового забезпечення, з якого обчислюється розмір пенсії, натомість відсоткове значення розміру основної пенсії, яке було визначене при її призначенні, є незмінним.

76. Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права у подібних правовідносинах викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16 жовтня 2019 року у зразковій справі № 240/5401/18 (провадження № 11-198заі19).

77. Оскільки Верховний Суд України та Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду помилково застосували до спірних правовідносин норму статті 13 Закону № 2262-ХІІ у редакції Закону № 3591-IV, яка регулює питання призначення пенсій, Велика Палата Верховного Суду вважає за необхідне відступити від висновку Верховного Суду України та Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду про те, що оскільки на момент здійснення перерахунку пенсії стаття 13 Закону № 2262-ХІІ у редакції Закону № 3591-IV не передбачала 10-відсоткового збільшення пенсії для військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесені до категорії 1, а інша норма, яка б установлювала таку доплату, у чинному законодавстві України відсутня, то правових підстав для нарахування наведеної 10-відсоткової доплати для зазначених військовослужбовців немає.

78. Велика Палата Верховного Суду, відступаючи від указаного вище висновку Верховного Суду України та Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, виснувала, що позов ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню. При цьому з урахуванням обставин справи належним та ефективним способом судового захисту прав скаржника є визнання протиправною відмови ГУ ПФУ в Донецькій області в перерахунку та виплаті пенсії за вислугу років позивача, обчисленої із застосуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення, та зобов`язання відповідача здійснити з 01 січня 2018 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до статті 63 Закону № 2262-ХІІ у порядку і розмірах, визначених постановами № 704 і 103, виходячи з відсоткового значення розміру пенсії 93 % відповідних сум грошового забезпечення з урахуванням виплачених сум.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

79. Відповідно до пункту 3 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині.

80. Згідно із частиною першою статті 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.

81. Оскільки суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального права в частині вирішення позовних вимог про перерахунок та виплату пенсії позивача за вислугу років, обчисленої із застосуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення, що призвело до неправильного вирішення справи в цій частині, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про часткове скасування оскаржуваних судових рішень з ухваленням нового рішення у відповідній частині - про часткове задоволення позовних вимог.

82. Водночас в іншій частині оскаржувані судові рішення підлягають залишенню без змін.

Керуючись статями 341, 345, 349, 350, 351, 355, 356, 359 КАС України, Велика Палата Верховного Суду

ПОСТАНОВИЛА:

1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

2. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 06 листопада 2019 року в частині відмови в задоволенні позову ОСОБА_1 про визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо відмови йому в перерахунку та виплаті пенсії за вислугу років, обчисленої із застосуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення, та зобов`язання відповідача здійснити з 01 січня 2018 року перерахунок його пенсії за вислугу років, обчисленої із застосуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення, з урахуванням підвищення до пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 «Про перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб», а також виплатити з 01 січня 2018 року різницю між нарахованою пенсією (83 % грошового забезпечення) та перерахованою пенсією (із застосуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення) - скасувати.

3. Ухвалити в цій частині нове рішення, яким позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.

3.1. Визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області в перерахунку та виплаті ОСОБА_1 пенсії за вислугу років, обчисленої із застосуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення.

3.2. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити з 01 січня 2018 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії відповідно до статті 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» у порядку і розмірах, визначених постановами Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та від 21 лютого 2018 року № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб», виходячи з 93 % відповідних сум грошового забезпечення, з урахуванням виплачених сум.

3.3. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

4. В іншій частині рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 06 листопада 2019 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач О. С. Золотніков

Судді: Т. О. Анцупова Г. Р. Крет

 Ю. Л. Власов Л. М. Лобойко

 І. В. Григор`єва О. Б. Прокопенко

 М. І. Гриців В. В. Пророк

 Д. А. Гудима Л. І. Рогач

 Ж. М. Єленіна О. М. Ситнік

 І. В. Желєзний В. М. Сімоненко

 Л. Й. Катеринчук І. В. Ткач

 В. С. Князєв С. П. Штелик

https://reyestr.court.gov.ua/Review/104415081

Link to comment
Share on other sites

Велика палата зазначила, що суди попередніх інстанцій установили, що пенсія за вислугу років була призначена позивачу в грудні 2002 року відповідно до пунктів «а», «в» частини першої статті 13 Закону № 2262-ХІІ, її розмір складав 93 % від грошового забезпечення, у тому числі 10 % - збільшення розміру пенсії на підставі пункту «в» частини першої статті 13 цього Закону як особі, яка брала участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесена до категорії 1.

73. На час виникнення спірних правовідносин стаття 13 Закону № 2262-ХІІ була чинною у редакції Закону № 3591-IV, яка не передбачала вказаної 10-відсоткової доплати особам, що брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і віднесені до категорії 1.

74. Проте застосування органом ПФУ при перерахунку пенсії позивача положень статті 13 Закону № 2262-ХІІ у редакції Закону № 3591-IV є протиправним, оскільки ця норма стосується призначення нових, а не перерахунку раніше призначених пенсій. До того ж статтею 58 Конституції України закріплено принцип незворотності нормативно-правових актів у часі.

75. Отже, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про те, що при перерахунку пенсії позивача з 01 січня 2018 року відповідно до статті 63 Закону № 2262-ХІІ на основі постанов № 103 і 704 немає підстав для застосування механізму нового обчислення пенсії за нормами частини першої статті 13 цього Закону, яка застосовується саме при першому призначенні пенсії. При перерахунку пенсії змінною величиною є лише розмір грошового забезпечення, з якого обчислюється розмір пенсії, натомість відсоткове значення розміру основної пенсії, яке було визначене при її призначенні, є незмінним.

77. Оскільки Верховний Суд України та Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду помилково застосували до спірних правовідносин норму статті 13 Закону № 2262-ХІІ у редакції Закону № 3591-IV, яка регулює питання призначення пенсій, Велика Палата Верховного Суду вважає за необхідне відступити від висновку Верховного Суду України та Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду про те, що оскільки на момент здійснення перерахунку пенсії стаття 13 Закону № 2262-ХІІ у редакції Закону № 3591-IV не передбачала 10-відсоткового збільшення пенсії для військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесені до категорії 1, а інша норма, яка б установлювала таку доплату, у чинному законодавстві України відсутня, то правових підстав для нарахування наведеної 10-відсоткової доплати для зазначених військовослужбовців немає.

78. Велика Палата Верховного Суду, відступаючи від указаного вище висновку Верховного Суду України та Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, виснувала, що позов ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню. При цьому з урахуванням обставин справи належним та ефективним способом судового захисту прав скаржника є визнання протиправною відмови ГУ ПФУ в Донецькій області в перерахунку та виплаті пенсії за вислугу років позивача, обчисленої із застосуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення, та зобов`язання відповідача здійснити з 01 січня 2018 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до статті 63 Закону № 2262-ХІІ у порядку і розмірах, визначених постановами № 704 і 103, виходячи з відсоткового значення розміру пенсії 93 % відповідних сум грошового забезпечення з урахуванням виплачених сум.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Пользователи

    No members to show